Club Arcade maakt schoon schip

“Het zal moeilijk worden,” zei initiatiefnemer en voormalig programmeur Eric Basstein tijdens de opening van de Eindhovense club Arcade. “We zullen er tien keer harder aan moeten trekken dan op een andere plek.” Dat lijkt Basstein goed te hebben voorspeld. Tien maanden na de opening gaan er geruchten dat Arcade kampt met financiële problemen. Zowel artiesten, personeel als bierleverancier Heineken zouden niet zijn betaald en binnen de organisatie zijn er wijzigingen. Tim Schellekens is inmiddels de nieuwe hoofdprogrammeur, wij vroegen hem naar zijn verhaal en dat klinkt positief. Vanaf september hoopt Arcade een frisse start te maken.

In Brabant kwalitatieve, elektronische muziek aanbieden. Dat was en is nog steeds de missie van Arcade. Het is dan ook de enige club in Brabant waar volgens Schellekens regelmatig house en techno wordt geprogrammeerd. In juli heeft hij het stokje van Eric Basstein overgenomen, die om financiële en persoonlijke redenen is opgestapt.

“We hebben schoon schip gemaakt”

Vloek
De afgelopen maanden heeft de club het seizoen voorbereid en voornamelijk met lokale organisaties en artiesten gewerkt. “We hebben schoon schip gemaakt,” ligt Schellekens toe. Dat houdt onder andere in dat de grote zaal weer opengaat voor zowel eigen producties als externe partijen. “We hebben die zaal expres gesloten omdat we niet kunnen opboksen tegen het festivalgeweld, daar zullen ongetwijfeld meer clubs last van hebben. In Eindhoven is het zomers vrijwel uitgestorven en dan krijg je de vloek van de grote zaal: er is genoeg publiek binnen, maar het lijkt rustig doordat de zaal te groot is.” Het was toen kiezen: of drie maanden dicht of alleen de kleine zaal open houden. Het werd dat laatste en er werd een nieuw terras geopend, met resultaat. “Dat terras heeft een grote aantrekkingskracht.” Ook zijn er verschillende nieuwe boekingen gedaan, zal de programmering breder worden en zijn eerdere problemen grotendeels opgelost, vertelt Schellekens.

Eén van die problemen waren inderdaad artiesten die niet op tijd werden uitbetaald. De nieuwe programmeur begrijpt dat dat van twee kanten vervelende situaties opleverde, hoewel hij toen nog vanaf de zijlijn meekeek. Volgens hem heeft de club nu weinig last meer van die incidenten, omdat ze netjes zijn opgelost. “Communicatie is daarom heel belangrijk,” vindt Schellekens. Hij heeft nu veel contact met boekers en artiesten.

De financiële situatie is nog niet zoals die zou moeten zijn, maar er zijn grote stappen gemaakt. “Dat een deel van het personeel werd ontslagen klopt niet helemaal: zij zijn zelf opgestapt, omdat we ze niet genoeg uren konden bieden. Er is niemand weggestuurd.” Ook het akkefietje met Heineken is waar, maar volgens Schellekens allang opgelost en geen relevant probleem meer. “Er zijn nog wel wat artiesten en personeelsleden die geld krijgen, maar de meesten zijn inmiddels betaald. Er wordt hard gewerkt aan de kleinere, nog openstaande betalingen.”

“We hebben gemerkt dat sterke line-ups in Eindhoven geen garantie bieden”

Dubstep en hiphop
Hoewel de missie van Arcade hetzelfde blijft, zal de programmering na de zomer veranderen. “Eerst deden we alle programmering zelf, nu wordt dat ongeveer een kwart minder. Dat betekent dat verschillende collectieven hier een plek krijgen, mits zij goede plannen en muzikaal genoeg kwaliteit hebben.” Kijk dus niet gek op als je binnenkort hiphop of dubstep hoort in de Arcade. “De focus blijft op kwalitatieve house en techno, maar we hebben gemerkt dat sterke line-ups in Eindhoven geen garantie bieden. We blijven een commercieel bedrijf, vandaar deze koerswijziging.”

Schellekens beaamt de uitspraak van Basstein dan ook. “Je moet het hier hebben van een relatief kleine groep liefhebbers en Eindhoven loopt niet over van de toeristen. We moeten publiek binnen krijgen en vooral ook binnen houden. Dat is en blijft pittig.”

Ondanks dat groeit het vertrouwen bij de organisatie. Doel is dat Arcade uiteindelijk dé plek voor house en techno wordt in Brabant, en daaraan wordt nog steeds hard gewerkt. “Mensen weten ons steeds beter te vinden, maar ik denk dat Eindhoven dat niet alleen kan bereiken omdat de scene hier te klein is,” zegt Schellekens. “Daarom betrekken we collectieven uit Den Bosch, Tilburg en Breda erbij, om samen de scene in Brabant een vaste plek te geven.”

Dit artikel schreef ik voor DJBroadcast