DJB Signaleert: SAN2

“Hij maakt al zijn muziek analoog, komt uit Eindhoven en is daar nogal trots op,” vertelde Frits Wentink ons over Geert Schilder, die uitzonderlijke techno maakt onder de naam SAN2. Dat waren dan ook de redenen dat Steve Mensink (de echte naam van Frits Wentink) hem benaderde om te debuteren op zijn gloednieuwe label Bobby Donny. Zijn eerste EP komt begin september uit.

Wie, wat, waar?
Geert Schilder woont in een oude Philipsfabriek in Eindhoven, begon op zijn veertiende met draaien maar ontdekte al snel dat hij produceren leuker en interessanter vindt. “Draaien is zo’n zenuwachtige roetsjbaan, produceren is minder statisch en vooral minder perfect.”

Waarom interessant?
Hij maakt zijn muziek grotendeels analoog en is niet op z’n mond gevallen, verder zagen wij zelden zo’n juweel van een persfoto.

Klinkt als?
Analoge, lo-fi techno.

Je eerste EP wordt uitgebracht bij Bobby Donny, een nieuw label van Frits Wentink. Hoe ben je met hem in contact gekomen?
Via Soundcloud. Ik had Steve een berichtje gestuurd over een track van hem, vanaf een andere Soundcloud-account, ik maak ook onder een andere naam muziek. Toen vroeg ie of ik ook achter SAN2 zat want hij had interesse in tracks die ik daarmee had gemaakt.

Vond je het geen risico om als onbekende naam op een nog onbekend label te debuteren?
Nee, eigenlijk niet. Waar zou je dan wel op moeten debuteren? Wat zou de beste stap zijn? Ik vind dat altijd een beetje een onzinverhaal: moeilijk denken over iets waarbij je gewoon je gevoel achterna moet gaan. Als dat gevoel goed is en als je je fijn voelt bij het label dat jou vraagt, dan denk ik dat je goed zit. Natuurlijk is het gaaf als een supergroot, bekend label je vraagt, maar dat heeft niet per altijd een meerwaarde.

Waarom past jouw muziek dan bij Bobby Donny?
Steve zijn muziek is behoorlijk karakteristiek, hij heeft een heel eigen sound. Ik vind zelf niet dat ik de meest mainstream muziek maak, ik heb ook best een eigen sound. En het label is eigenwijs, zoals de naam al zegt.

“Met die analoge hype heb ik niet zoveel”

Je maakt al je muziek analoog, waarom?
Ik doe niet alles analoog, daarvoor heb ik niet genoeg spullen, maar het belangrijkste vind ik dat ik niet met de computer bezig ben, dat ik veel meer nadenk over wat ik aan het doen ben en me limiteer. Door dat limiteren kan ik juist creatiever zijn dan in Ableton met zo ontiegelijk veel mogelijkheden. Voorheen deed ik dat en maakte ik veel niet af, nu ben ik meer hands-on bezig, je moet dingen uitschrijven en uitdenken en vooral ook uitvinden hoe de apparaten werken. Het leuke vind ik dat je alles op verschillende manieren op elkaar kunt aansluiten, waardoor je verschillende trucjes kunt oefenen.

Maar je hebt in principe niets tegen digitaal produceren?
Nee, helemaal niet. Met die analoge hype heb ik niet zoveel, digitale compressie heeft ervoor gezorgd dat alles beter is gaan klinken. En heel eerlijk, als ik je mijn platen stuur die ik heb gemaakt voor Bobby Donny en daar alle computereffecten afhaal, lach je de ballen uit je broek. Dan klinkt het ontiegelijk droog, of juist nat, misschien klinkt het zelfs niet meer analoog. Ik vind juist de vibe en de ruis zo mooi, maar je ontkomt niet aan het digitale. Daarom is het zo’n interessante discussie. Heb je dat interview met Palms Trax weleens gelezen? Daarin zegt hij dat iedereen denkt dat hij heel veel analoge apparatuur heeft, maar in werkelijkheid niet eens geld heeft om normaal boodschappen te doen. Zo mooi hoe je dat in de zeik kunt nemen, het analoge geluid maak ik grotendeels digitaal, om een bepaalde dynamiek en een lo-fi sound te creëren.

Volgens Steve heb je nogal een fuckyou-houding tegenover Amsterdam
Het is een haat-liefdeverhouding. Ik zit hier prima in Eindhoven, waarom zou iedereen naar Amsterdam moeten verhuizen? Het is een toffe plek hoor, maar er hangt zo’n bubble om die stad heen, terwijl er alles en tegelijk niks is: er zo’n overkill aan alles waardoor niks meer speciaal is. En natuurlijk zijn er ook vette dingen, Dekmantel is denk ik het vetste festival van heel Europa qua namen, maar op een andere plek zou het net zo goed zijn. Al is het op dit moment wel lastig om iets in Eindhoven op te zetten: de scene heeft hier wel echt geleefd, maar dat is nu een beetje weggeëbd.

“Valse muziek is ook vet”

Waar komen je muzikale talenten en ambities vandaan?
Ik heb niet echt  een muzikaal talent vind ikzelf. Mijn vader was vroeger dj en zijn muziekcollectie heeft mij ook wel beïnvloed. Hij had The Beatles, Spandau Ballet, jazz, italo disco en wat obscure dingen, wat ik heel tof vond. Ik had vroeger pianoles, maar ben na de tweede les niet meer gegaan omdat ik tennis en voetbal interessanter vond. Nu ben ik alsnog aan het leren pianospelen, wat handig is qua harmonieën. Maar valse muziek is ook vet. Op mijn eerste EP staat dat nog niet, maar er komen zeker wat valse dingen aan.

Wat zijn je verdere plannen met SAN2?
Ik ga nog een EP voor Bobby Donny maken en Steve en ik gaan misschien nog iets samen uitwerken. Maar ik ben een beetje allergisch voor plannen, dan gaat mijn creativiteit zwaar omlaag. Die lo-fi dingen wil ik vasthouden, maar de eerste track op mijn EP is redelijk dubby of loopy, dat wil ik ook meer gaan doen: loop-achtige techno, wat meer dansvloerachtig.

Waarom eigenlijk de naam SAN2?
Dat is een slecht, maar waargebeurd verhaal. Ik woon in een oude Philipsfabriek, op Strijp S. Op m’n balkon stonden veel vuilniszakken en dat was ik op een gegeven moment zo beu dat ik ze ging weggooien. Ik liep over die grote trappen naar beneden door één groot fruitvliegjesfestival, ze zaten ook op deur van de verdieping waar ik woon. En op die deur stond SAN2. Toen dacht ik: hé, mooi. Vroeger zijn in dit gebouw radio’s en taperecorders in elkaar geschroefd, dus dat vond ik lekker cliché, maar ook wel goed passen.

Luister de preview van de EP van SAN2 hier

 

Dit interview schreef ik voor DJBroadcast